Het PrOP-model: kortdurende psychologische interventies bij kinderen en jongeren
Met PrOP los ik het op!
Kinderen en jongeren met milde psychische klachten kun je weer op weg helpen met een kortdurende behandeling volgens het PrOP-model. Leer hoe je focust op hoe een kind zelf de problemen kan leren hanteren en meer zelfredzaam kan worden. Je leert het stappenplan via PrOP-model toe te passen in de praktijk en leert op die manier om kinderen en jongeren kortdurend met aandacht voor het persoonlijk functioneren te behandelen.
Stappenplan
In 2010 verscheen het stappenplan ‘Kortdurende psychologische interventies voor de eerste lijn bij kinderen en jongeren’ (Debruyne, Haeck, Rijnders, Heene & Deveugele, 2010). Het model is generalistisch en richt zich op een brede problematiek bij kinderen en jongeren. Het gaat uit van een eenvoudige probleemsamenhang op basis van het PrOP-schema. PrOP staat voor Problemen, Omgeving en Persoonlijke stijl. Het model bestaat uit drie fasen. De eerste fase is gericht op inzicht in de problemen, omstandigheden en omgeving van het kind en zijn of haar persoonlijke stijl. Vervolgens ligt de nadruk op het veranderen van de persoonlijke aanpak (coping) via modeling, emotieregulatie, cognitieve technieken en probleemoplossende vaardigheden. In de derde en laatste fase komt de terugvalpreventie aan bod.
In 2016 werd het stappenplan herwerkt met nieuwe inzichten vanuit theorie en praktijk, onder de titel ‘Met PrOP los ik het op!’. Het is nu modulair opgebouwd met meer nadruk op de Positieve Psychologie. Door het stappenplan heen horen we de verhalen van Lotte en Jasper die heel herkenbaar zijn voor kinderen en jongeren. Het PrOP-stappenplan kent succes en wordt zowel in Nederland als in Vlaanderen toegepast in de generalistische ggz. Een kleinschalig opgezet effectonderzoek gaf goede resultaten (Van der Stappen, 2012; Debruyne & Haeck, 2013).
In 2020 werd het stappenplan opnieuw opgenomen in het standaardwerk voor de jeugd-ggz ‘Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten’ (Braet & Bögels, 2020), met toevoeging van wetenschappelijk materiaal op vlak van de effectiviteit.
Leer het PrOP-model concreet toepassen in jouw praktijk
In deze tweedaagse cursus leer je dit stappenplan via het PrOP-model concreet toepassen in de praktijk aan de hand van illustraties, praktische oefeningen en casussen.
De cursus is sterk praktijkgericht. Jouw casuïstiek wordt besproken en je oefent het geleerde toe te passen. Ter voorbereiding wordt gevraagd om één of meer casussen mee te brengen met de intakegegevens van een enkelvoudige problematiek, waarbij de inschatting is dat deze zich lenen voor een kortdurende behandeling binnen de generalistische basis ggz. Indien mogelijk is het prettig wanneer je ook uitgewerkte resultaten van een screeningsvragenlijst meeneemt.
Aan bod komt:
- Achtergrond van het PrOP-model
- Indicatiecriteria, gebruik van SDQ-vragenlijst en indicatie voor generalistische basis ggz
- Probleemdefinitie via PrOP en doelen stellen, vanuit positieve psychologie
- Stappenplan en actietechnieken bij kinderen en hun ouders (sociogram, aanpakken van denkgewoontes en gedragsverandering)
- Klemtoon op versterken van emotieregulatie
- Toepassing stappenplan op casusmateriaal
- Werken aan assertiviteit via het PrOP model
- Terugvalpreventie, nameting en afsluiting van de behandeling
- Discussie en afsluiting
Heb je vragen?
Bel naar 026-368 44 11 of stuur een e-mail naar curecare@curecare.nl.
Docent
Marieke Van Nieuwerburgh
Marieke Van Nieuwerburgh is werkzaam als GZ-psycholoog in de generalistische basis- en specialistische ggz bij Mentaal Beter Jong. Ze werkt met kinderen, adolescenten en ouders; individueel en in een groep. In 2006 studeerde zij af als klinisch psycholoog aan de Universiteit Gent. Hierna volgde ze de postgraduaatsopleiding Gedragstherapie, en specialiseerde zij zich verder in rouw en trauma. Inmiddels heeft ze veel praktijkervaring met het kortdurend behandelmodel bij kinderen en jongeren opgebouwd. Daarnaast geeft Marieke workshops, intervisie en supervisie, o.a. rond ELP-behandelingen en het PrOP-model, zowel in België als Nederland. Zij is tevens co-auteur van de assertiviteitstrainingen op basis van het PrOP-model ‘Kom maar op, ik ben top!’ en ‘ No prob, ik kom voor mezelf op!’.
Alle gegevens voor je op een rijtje
Data
30 september
28 oktober 2025
Tijden
10:00 - 17:00 uur
Contacturen
12 uur
Kosten
€ 550,00
inclusief lunch, exclusief boek(en).
De cursist dient zelf de volgende boeken aan te schaffen: Therapeutenboek en Werkboek 'Met PrOP los ik het op: Kortdurende psychologische interventies: Stappenplan voor kinderen en jongeren | Boom.
Doelgroep
GZ-psycholoog, K&J-psycholoog, basispsycholoog, Orthopedagoog(-Generalist), gedragstherapeut, POH-GGZ, verpleegkundig specialist, SPV.
Accreditatie
Accreditatie bij de VGCt is op verzoek mogelijk. Neem contact met ons op.
Toegekend door
- LV POH GGZ: 12 punten
Wordt aangevraagd bij
- NIP K&J/NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen