Vervolgopleiding Groepsgerichte schematherapie voor adolescenten en jongvolwassenen
Schematherapie is een integratieve therapie waarin methoden en technieken uit de interpersoonlijke, experiëntiële- en psychodynamische therapie geïntegreerd zijn in een theoretisch model gebaseerd op de cognitieve theorie, met als doel persoonlijkheidsproblematiek effectief te kunnen behandelen. Het is een evidenced based therapie in oorsprong vooral toegepast bij volwassene met een persoonlijkheidsstoornis. Deze vorm van therapie richt zich op tekorten die zijn ondervonden aangaande de basisbehoeften en de patronen die de persoon in kwestie heeft ontwikkeld in het kijken naar zichzelf en de wereld om zich heen. Schematherapie richt zich op het veranderen van disfunctionele schema’s/ modi in meer flexibele en minder extreme schema’s/ modi, en op het ontwikkelen van adequate coping strategieën, zodat de cliënt een positiever beeld van zichzelf en anderen kan ontwikkelen en een meer genuanceerd beeld van de wereld krijgt. Schematherapie is effectief gebleken bij diverse persoonlijkheid stoornissen en veelbelovend bij terugkerende As I problematiek. Deze therapie wordt individueel en in groepen toegepast en steeds breder geïmplementeerd. Uitgangspunt is dat wanneer niet aan de basisbehoeften van kinderen wordt voldaan zij disfunctionele schema’s, copingstijlen en modi kunnen ontwikkelen die een rol spelen bij persoonlijkheidsstoornissen en hardnekkige stemmings- en angststoornissen. Binnen schematherapie wordt gewerkt met cognitieve technieken, maar ook met experiëntiële technieken, zodat cliënten naast het zich bewust zijn van, ook gaan ervaren hoe de dingen bij hen werken om vandaar te gaan oefenen met ander gedrag.
Ook bij adolescenten en jongvolwassenen zien we soms dat de persoonsontwikkeling stagneert en dat zij veel problemen kunnen ondervinden in het dagelijks functioneren. Schema’s die zich al vanaf de vroege jeugd hebben ontwikkeld, kunnen leiden tot een stagnatie in de groei richting volwassenheid. De eerste wetenschappelijke onderzoeken hierop gericht zijn veel belovend.
Schematherapie ontwikkeld voor volwassenen kan niet 1 op 1 toegepast worden op adolescenten/ jong volwassenen maar vraagt om een aanpassing in werkvormen en, daar waar jongeren nog thuis wonen, om samenwerking met het omringend systeem. Door te werken in een groep ervaren jongeren dat leeftijdsgenoten met dezelfde dilemma’s te maken kunnen hebben en ondervinden ze steun bij elkaar bij het oefenen met ander gedrag.
In deze vervolgcursus komen de verschillende fasen in de schematherapie en de behandeltechnieken aan de orde. Behandeltechnieken worden gedemonstreerd en geoefend tijdens de cursus. Het accent ligt hierbij op het toepassen van cognitieve technieken en technieken gericht op gedragsverandering, het aanleren van experiëntiële technieken, het hanteren van de therapeutische relatie en het analyseren van stagnaties in de behandeling zowel op individueel als groepsniveau met behulp van FABA’s. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de schema’s van de therapeut en de interactie met de schema’s of modi van de patiënt. Naast het oefenen van groepsschematherapeutische technieken zoals imaginatie, stoelenwerk en rollenspellen zullen we uitgebreid stilstaan bij moeilijke en spannende situaties in de groep zoals o.a. conflicten, storend gedrag, splitsing en cliënten die niet in actie komen.
Literatuur
Bij deze opleiding wordt het volgende boek gebruikt, deze is niet inbegrepen in de cursusprijs:
- Reubsaet, R. (2018). Schematherapie: werken met fases in de klinische praktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Heb je vragen?
Bel naar 026-368 44 11 of stuur een e-mail naar curecare@curecare.nl.
Docent
drs. C.C.T.M. (Katinka) Smits

drs. Katinka Smits is GZ-psycholoog, supervisor/leertherapeut VGCt, senior schematherapeut en Orthopedagoog-Generalist. Zij is werkzaam geweest bij GGZ Oost Brabant, afdeling Kind en Jeugd, en werkte met kinderen en jeugdigen met angst en stemmingsproblemen, psychotische klachten en kinderen en jeugdigen met een ernstig bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling. Samen met twee collega’s heeft zij vormgegeven aan de groepsgerichte schematherapie voor adolescenten en jongvolwassenen. Tevens is zij werkzaam geweest voor depressie expertisecentrum voor adolescenten van GGZ Oost Brabant, dat in december 2020 erkend is met het TOPGGz-keurmerk.
Docent
dr. M.S. (Sammy) Peter

dr. M.S. (Sammy) Peter is klinisch psycholoog, supervisor Schematherapie, supervisor/leertherapeut VGCt. Hij is werkzaam als docent Schematherapie en CGT bij Cure & Care Development. Hij was bestuurslid bij de VGCt. Hij werkt veel met Cluster B & C persoonlijkheidsstoornissen. Hij is gepromoveerd op het onderwerp ‘Emoties en Borderline persoonlijkheidsstoornis’.
Alle gegevens voor je op een rijtje
Data
18 en 25 juni
2 juli
20 augustus 2025
Tijden
10:00 - 17:30 uur
Contacturen
25 uur
Kosten
€ 1.075,00
inclusief toegang tot online leeromgeving en lunches.
Doelgroep
Behandelaren die voldoen aan de toelatingseisen, werkzaam zijn binnen de jeugdhulpverlening/ jeugd GGZ en zich verder willen bekwamen in het aanbieden van groepsgerichte schematherapie of de vertaling daarvan naar een individueel aanbod, waarbij specifiek aandacht is voor de wijze waarop het omringend steunsysteem deel uitmaakt van de behandeling. De cursisten hebben de 100 uurs basiscursus CGT en een basiscursus Schematherapie (25 uurs afgerond).
Locatie
CCD Arnhem
CCD Arnhem is gevestigd in het gezellige centrum van Arnhem. Dichtbij trein- en busstation, ruime parkeergarages (centrum) en hotels.
Accreditatie
Wordt aangevraagd bij
- Vereniging voor Schematherapie
- VGCt (Vervolgcursus)
- NIP K&J/NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen
- FGzPt
- NVvP
- VEN

Meld je aan voor de nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van onze opleidingen, cursussen of nieuws over CCD?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.