NIEUW Cognitief Gedragstherapeutisch Werker Kind & Jeugd (CGW K&J)
In de basisopleiding voor cognitief gedragstherapeutisch werker K&J worden, nadat de cursisten een inleiding in de leertheorie en het cognitieve model hebben doorlopen, basisvaardigheden geoefend zoals het maken van functie- en betekenisanalyses van klachten en probleemgedrag, het opstellen van een holistische theorie en behandelplan, het registreren van probleemgedrag, het uitvoeren van exposure al dan niet met responspreventie, de basis van cognitieve therapie en het opzetten van een gedragsexperiment. Ook is er aandacht voor andere cognitieve technieken, en afstemming van gedragstherapie op kinderen en jongeren. Met inachtneming van de (gezins)context van het kind of de jongere.
In de tweede helft van de opleiding voor cognitief gedragstherapeutisch werker K&J komen specifieke vaardigheden aan bod zoals meer verdieping in cognitieve en operante technieken bij specifieke stoornissen, mediatietherapie bij ouders en in (dag)klinische settingen, motiveren en de therapeutische context, waarbij onder meer wordt geoefend met de socratische dialoog. Ook is er aandacht voor de cognitieve en motiverende strategieën in de therapeutische relatie met de cliënt (en diens systeem).
Bovenstaande vaardigheden worden besproken en geoefend aan de hand van (protocollen voor) veel voorkomende stoornissen en klachten bij kinderen en jongeren, zoals angststoornissen, PTSS, depressie, zelfbeeldproblematiek, emotieregulatieproblemen, gedragsproblemen, ontwikkelingsstoornissen en middelengebonden stoornissen.
Het is belangrijk het pragmatische te benadrukken; er wordt veel geoefend met technieken, toegespitst op kinderen en jongeren, en ook komt het werken met gezinnen aan bod. De opleiding geeft een goede basis in het kennisnemen en uitvoeren van cognitieve gedragstherapeutische deelbehandeling, waartoe een CGW-er bevoegd is.
Heb je vragen?
Bel naar 026-368 44 11 of stuur een e-mail naar curecare@curecare.nl.
Docent
mw. E.C. (Ilse) van Kuilenburg MSc.
mw. E.C. (Ilse) van Kuilenburg MSc. is GZ psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCT. Werkzaam in de jeugd GGZ, expertise: adolescenten, jongvolwassenen (transitiepsychiatrie), complexe problematiek (o.a. trauma, angst- en stemmingsstoornissen, ADHD, ASS, verslaving, emotieregulatie- en persoonlijkheidsproblematiek). Ook werkzaam in eigen praktijk BGGZ, waar ze kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met diverse problemen behandelt en ook groepstrainingen geeft. Haar expertise ligt bij trauma, ADHD, gedragsproblemen, verslaving, emotieregulatieproblematiek, zelfbeeld problematiek en angststoornissen.
Alle gegevens voor je op een rijtje
Data
Dinsdag 14 en 28 september
Donderdag 14 oktober
Dinsdag 9 en 23 november
Donderdag 2 en 16 december 2021
Dinsdag 4 januari 2022 (reservedatum)
De cursusdagen op 28 september, 14 oktober, 23 november en 16 december vinden online plaats.
Tijden
09.00 - 17.00 uur
Contacturen
48 uur
Kosten
€ 1.625,00
Inclusief toegang tot digitale leeromgeving, exclusief boeken
Doelgroep
Cursisten hebben een relevante afgeronde opleiding op HBO-niveau (zoals HBO-V, SPH, SPV, of MWD), of een in-service opleiding zoals psychiatrisch (B-)verpleegkundige, mits deze gevolgd is vóór de totstandkoming van de HBO-opleidingen (1997). Ook andere opleidingsroutes op HBO-niveau kunnen ter beoordeling aan de registratiecommissie worden voorgelegd, mits daarin (klinische) gespreksvoering en psychopathologie zijn inbegrepen en kan worden aangetoond dat daaraan per onderdeel ten minste 30 uren zijn besteed.
Accreditatie
Toegekend door
- VGCt: 48 punten
- SKJ: 76.8 punten