Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie Kind en Jeugd (CGT K&J)
Inschrijven niet meer mogelijk
Eerstvolgende mogelijkheden:
- Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie Kind en Jeugd (CGT K&J), startdatum 13/11/2024
- Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (CGT), startdatum 21/11/2024
- Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (CGT), startdatum 09/01/2025
In de basisopleiding cognitieve gedragstherapie kind en jeugd leert u het toe passen van het cognitief gedragstherapeutisch proces specifiek bij kinderen, jeugdigen en hun systeem. U leert vanuit een getrapte benadering de basisprincipes en interventies zodat u, onder supervisie, eenvoudige cognitieve gedragstherapieën uit kunt voeren op een verantwoorde wijze.
Inhoud
Binnen de cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jeugdigen wordt tegenwoordig onderscheid gemaakt in een getrapte benadering, van oplossingsgerichte interventies, via protocollaire behandelingen naar geïndividualiseerde behandelingen. Binnen de huidige jeugdzorg levert cognitieve gedragstherapie de theorie en middelen om complexe problematiek uiteen te rafelen in meer hanteerbare deelproblemen. Hiermee kunnen samenhangende keuzes worden gemaakt om de behandeling vorm te geven voor de jeugdige en het systeem om de jeugdige heen. Waar mogelijk worden deze keuzes gestuurd op basis van evidence based interventies, waar nodig wordt een individueel behandelplan op maat gemaakt op basis van de onderliggende leertheoretische principes.
In de opleiding wordt u vertrouwd gemaakt met beide richtingen. U leert enerzijds de individuele theoretisch geïnspireerde zoekschema’s toepassen die bekend staan als functie- en betekenisanalyse en de cognitieve casusconceptualisatie. Daarnaast leert u hoe u de belangrijkste interventies en technieken doelgericht kunt inzetten en uitvoeren bij enkelvoudige problematiek. Ook leert u werken met de belangrijkste gestandaardiseerde behandelprotocollen voor jeugdigen en op specifieke klachten gerichte interventies binnen cognitieve gedragstherapie.
Doelstelling
Aan het eind van de basisopleiding bent u voldoende thuis in het toepassen van het cognitief gedragstherapeutisch proces en hebt u voldoende kennis van een aantal basis cognitief-gedragstherapeutische methodes, technieken en interventies om, onder supervisie, op verantwoorde wijze eenvoudige cognitieve gedragstherapieën uit te kunnen voeren. Concreet leert u de verschillende fases in het cognitief gedragstherapeutisch proces toe te passen binnen de getrapte benadering. U leert daarbij hoe u deze interventies kunt toepassen rekening houdend met de specifieke aspecten van de doelgroep kinderen en jeugd. U maakt ook kennis met het belang van de therapeutische attitude en de kwaliteit van de therapeutische relatie.
Opzet
De basisopleiding volgt in grote lijnen het cognitief gedragstherapeutisch proces. In de eerste bijeenkomsten maakt u kennis met de fasen van het gedragstherapeutisch proces: de principes van gedragsassessment ,het opstellen van het behandelplan, de interventiefase tot de evaluatie en afronding.
U leert het toepassen van de cognitief- gedragstherapeutische principes, technieken en interventies specifiek voor kinderen, jongeren en in het werken met ouders of anderen in het systeem van het kind. U leert rekening te houden met de algemene en bijzondere vaardigheden en eisen die dit stelt aan uw rol als therapeut.
U leert de technieken en interventies toe te passen voor de belangrijkste probleemgebieden bij kinderen en jeugdigen. U maakt kennis met veel gebruikte protocollen en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van evidence based behandelen.
Cure & Care Development behoudt zich het recht voor een workshop of opleiding te annuleren bij onvoldoende belangstelling en het programma en/of de locatie te wijzigen als de omstandigheden dit vereisen. Mocht dit het geval zijn, dan ontvangt u hierover 14 dagen vóór aanvang van de activiteit schriftelijk bericht. In die situatie zijn er uiteraard geen kosten voor u aan verbonden.
Inschrijven niet meer mogelijk
Eerstvolgende mogelijkheden:
- Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie Kind en Jeugd (CGT K&J), startdatum 13/11/2024
- Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (CGT), startdatum 21/11/2024
- Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (CGT), startdatum 09/01/2025
Heb je vragen?
Bel naar 026-368 44 11 of stuur een e-mail naar curecare@curecare.nl.
Docent
drs. J.A. (Joke) Smit
drs. J.A. (Joke) Smit is gespecialiseerd in het werken vanuit cognitieve gedragstherapie. Met deze therapievorm als basis voegt zij daar passend bij de problemen en hulpvraag interventies toe zoals EMDR, schematherapie, spel, mindfulness en ACT. Zij heeft jarenlange ervaring in de jeugdGGZ en jeugdhulpverlening. Zij is met name gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van kinderen en jongeren op het gebied van angst, dwang, hechting en trauma en somatisch onverklaarde lichamelijke klachten. De laatste jaren werkt zij ook steeds meer met volwassenen. Daarnaast geniet ze van het opleiden van collega’s, door middel van supervisie, opleiding en cursussen.
Alle gegevens voor je op een rijtje
Data
6 en 20 september 2022
18 oktober 2022
1, 15 en 29 november 2022
13 december 2022
10 en 24 januari 2023
7 februari 2023
7 en 21 maart 2023
4 en 18 april 2023
2 mei 2023
Tijden
09.30 - 16.45 uur
Contacturen
100 uur
Kosten
€ 2.950,00
Toegang tot digitale leeromgeving, exclusief boeken
Doelgroep
Professionals met een doctoraal / universitaire masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde, een (hbo) MSc-titel én een artikel-14-registratie in de wet BIG of een door de registratiecommissie gelijkwaardig geachte opleiding op masterniveau heeft afgerond. Meer informatie onder toelatingseisen.
Locatie
CCD Arnhem
CCD Arnhem is gevestigd in het gezellige centrum van Arnhem. Dichtbij trein- en busstation, ruime parkeergarages (centrum) en hotels.
Accreditatie
Wordt aangevraagd bij
- VGCt Basiscursus - contacturen
- NIP K&J/NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen herregistratie, 75 punten behandeling, 20 punten diagnostiek, 5 punten overige taken en 100 punten extra literatuurstudie