BLENDED Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (CGT)
Inschrijven niet meer mogelijk
Eerstvolgende mogelijkheden:
- Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (CGT), startdatum 11/03/2025
- BLENDED Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (CGT), startdatum 18/03/2025
- BLENDED Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie Kind en Jeugd (CGT K&J), startdatum 28/03/2025
In de basisopleiding cognitieve gedragstherapie leert u het toe passen van het cognitief gedragstherapeutisch proces en een aantal basale methodes zodat u, onder supervisie, eenvoudige cognitieve gedragstherapieën uit kunt voeren op een verantwoorde wijze.
Blended learning
Deze cursus is opgezet als een blended learning. Blended learning is een mengvorm van face-to-face (later genoemd als F2F) onderwijs en online onderwijsactiviteiten (later: O), bestaande uit e-learning en huiswerkopdrachten die ieder in zijn/haar eigen tempo kunnen doorlopen in de online leeromgeving ‘Mijn CCD’.
Er wordt gebruik gemaakt van flipping the classroom, waarbij de cursisten het studiemateriaal vooral bestuderen (video’s bekijken, toetsvragen daarover beantwoorden en huiswerkopdrachten maken) om zo de F2F cursusdag te gebruiken voor verdieping, feedback op de gemaakte opdrachten, discussie en vooral ook het oefenen van vaardigheden.
Inhoud
Er wordt vanuit gegaan dat binnen cognitieve gedragstherapie twee belangrijke richtingen zijn te onderscheiden: die waarin de ‘individuele case benadering’ centraal staat en die waarin bij voorkeur effectief gebleken standaardbehandelingen worden toegepast. De eerste is nogal theoretisch georiënteerd (‘theory-based’) en zoekt aansluiting bij een experimenteel-psychologisch en leerpsychologisch kader. De tweede is betrekkelijk a-theoretisch en vooral praktisch/empirisch van aard (‘evidence-based’) en zoekt inspiratie in vergelijkende effectstudies.
In de filosofie van de basisopleiding is de toekomst van de cognitieve gedragstherapie, en in feite die van de psychotherapie, er in gelegen om beide benaderingen met elkaar te integreren. De gedachte achter dit ‘tweesporen beleid’ is, dat de huidige standaardbehandelingen nog niet trefzeker genoeg zijn om deze automatisch toe te passen zodra aan de betreffende DSM-diagnose is voldaan, terwijl de geïndividualiseerde benadering het risico inhoudt dat de therapeut te zeer in beslag wordt genomen door allerlei theoretische bespiegelingen waardoor de slagvaardigheid om te interveniëren te zeer verloren gaat. Kennis van beide richtingen lijkt een voorwaarde te zijn om de voordelen van beide benaderingen te kunnen optimaliseren en de risico’s ervan te kunnen minimaliseren.
In de opleiding wordt u daarom vertrouwd gemaakt met beide richtingen. U leert enerzijds de individuele theoretisch geïnspireerde zoekschema’s toepassen die bekend staan als functie- en betekenisanalyse en als gedachterapporten maar u maakt ook alvast, deels impliciet, enigszins kennis met enkele gestandaardiseerde en op specifieke klachten gerichte interventies binnen cognitieve gedragstherapie. Het is echter voorbehouden aan de beoogde vervolgopleiding om het zwaartepunt op zulke standaardprogramma’s te leggen.
Doelstelling
Aan het eind van de basisopleiding bent u voldoende thuis in het toepassen van het cognitief gedragstherapeutisch proces en hebt u voldoende kennis van een aantal basale cognitief-gedragstherapeutische methodes om, onder supervisie, op verantwoorde wijze eenvoudige cognitieve gedragstherapieën uit te kunnen voeren. Concreet leert u de verschillende fases in het cognitief gedragstherapeutisch proces toe te passen en maakt u ook kennis met het belang van de therapeutische attitude en de kwaliteit van de therapeutische relatie.
Opzet
De basisopleiding volgt in grote lijnen het cognitief gedragstherapeutisch proces. De eerste bijeenkomst behelst een plaatsbepaling van de psychotherapie binnen het veld van de geestelijke gezondheidszorg, van de cognitieve gedragstherapie binnen het veld van de psychotherapie en van de in deze basisopleiding gebezigde opvatting over cognitieve gedragstherapie binnen het veld van de cognitieve gedragstherapie.
Daarna wordt een aantal zittingen besteed aan de taxatiefase, zowel in praktische zin als in de theoretische wetenschappelijke achtergronden daarvan. Daarna volgen enkele bijeenkomsten over de bespreking van het behandelplan en registraties. Dan volgt een aantal zittingen over interventies en tenslotte wordt kort stilgestaan bij evaluatie en afsluiting van behandelingen en bij de therapeutische setting.
Cure & Care Development behoudt zich het recht voor een workshop of opleiding te annuleren bij onvoldoende belangstelling en het programma en/of de locatie te wijzigen als de omstandigheden dit vereisen. Mocht dit het geval zijn, dan ontvangt u hierover 14 dagen vóór aanvang van de activiteit schriftelijk bericht. In die situatie zijn er uiteraard geen kosten voor u aan verbonden.
Inschrijven niet meer mogelijk
Eerstvolgende mogelijkheden:
- Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (CGT), startdatum 11/03/2025
- BLENDED Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (CGT), startdatum 18/03/2025
- BLENDED Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie Kind en Jeugd (CGT K&J), startdatum 28/03/2025
Heb je vragen?
Bel naar 026-368 44 11 of stuur een e-mail naar curecare@curecare.nl.
Docent
drs. D. (Debbie) Been
drs. D. (Debbie) Been is werkzaam als vrijgevestigd Gz-psycholoog, Cognitief Gedragstherapeut en EMDR Europe Practitioner in Broek in Waterland. Eerder werkte ze in de psychiatrie, verslavingszorg en gevangeniswezen. Zij is supervisor VGCt en EMDR.
Docent
drs. H.J.M. (Helmie) Stoof
Drs. H.J.M. (Helmie) Stoof is Klinisch Psycholoog/Psychotherapeut en erkend supervisor/leertherapeut van de Vereniging voor Cognitieve Gedragstherapie. Ze heeft veel ervaring in het werken volgens cognitief gedragstherapeutische richtlijnen volgens diverse protocollen met aanvullingen van schematherapie, EFT en EMDR.
Alle gegevens voor je op een rijtje
Data
3 en 17 september 2024
1 en 15 oktober 2024
5 en 19 november 2024
3 en 17 december 2024
7 en 21 januari 2025
4 februari 2025
Tijden
09:30 - 16:45 uur
Contacturen
100 uur
Kosten
€ 2.750,00
Toegang tot digitale leeromgeving, exclusief boeken
Doelgroep
Professionals met een doctoraal / universitaire masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde, een (hbo) MSc-titel én een artikel-14-registratie in de wet BIG of een door de registratiecommissie gelijkwaardig geachte opleiding op masterniveau heeft afgerond. Meer informatie onder toelatingseisen.
Locatie
CCD Arnhem
CCD Arnhem is gevestigd in het gezellige centrum van Arnhem. Dichtbij trein- en busstation, ruime parkeergarages (centrum) en hotels.
Accreditatie
Toegekend door
- VGCt: 100 punten
- VSR: 100 punten
- NIP: 150 punten ELP herregistratie
Wordt aangevraagd bij
- FGzPt Vorige editie 110 punten