Dyscalculie (1 dag)

Ook in te schrijven als keuzedag

Inhoud

Inhoud In deze eendaagse cursus (6 uur) staat de diagnostiek van dyscalculie centraal. Er wordt gestart met een theoretische inleiding over dyscalculie als rekenstoornis. Vervolgens worden de verschillende fasen van dyscalculieonderzoek besproken: de aanmeld- en intakefase, de onderzoeksfase en de adviesfase. Het Protocol dyscalculie: Diagnostiek voor gedragsdeskundigen en rekenprofessionals (protocol dyscalculie) (Van Luit & Mönch, 2023) wordt daarbij als leidraad gebruikt. In de aanmelden intakefase komt onder andere aan bod welke informatie de school aanlevert in het leerlingdossier dyscalculie. In de onderzoeksfase wordt besproken wat onderkennende, verklarende en indicerende diagnostiek naar dyscalculie inhoudt en wordt geoefend met rekenprocesonderzoek. In de adviesfase komt aan bod wat werkzame principes zijn in het behandelen van dyscalculie. Er is daarbij speciale aandacht voor de emotionele aspecten van ernstige rekenproblemen.

Wijze van toetsing
De eindtoets bestaat uit een schriftelijke toets met een combinatie van meerkeuzevragen en open vragen.

Docenten

Jojanneke van der Beek is orthopedagoog-generalist, docent aan de Universiteit Utrecht bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen en promovendus aan de Radboud Universiteit. Ook geeft zij postacademisch onderwijs op het gebied van (complexe) leerstoornissen. Jojanneke is medeontwikkelaar en -auteur van de ‘Rekenbelevingsschaal’ (2017) en het cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma ‘Wegwijs in dyslexie en dyscalculie’ (2021).

Martine Mönch werkt als orthopedagoog-generalist en cognitief gedragstherapeut in de GGZ. Daarnaast is ze als universitair docent werkzaam bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Zij is medeauteur van het ‘Protocol Dyscalculie: Diagnostiek voor gedragsdeskundigen en rekenprofessionals’ (2023) en het cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma ‘Wegwijs in dyslexie en dyscalculie’ (2021). Ook in haar huidige werk in de GGZ is ze nog altijd betrokken bij cliënten met (een vermoeden van) dyscalculie.

Data
Accreditatie
Locatie

CCD Arnhem

Covid-19
Cure & Care Development biedt als gevolg van de COVID-19 maatregelen haar opleidingen zoveel mogelijk online aan. Lees meer over COVID-19 op onze site, of neem gerust contact met ons op. We helpen je graag!