Vroege herkenning en interventie voor jongeren met ontwikkelende persoonlijkheidsproblematiek
Inhoud
Persoonlijkheidsstoornissen komen vaak voor en hebben een grote impact op de psychische en lichamelijke gezondheid en het psychosociale functioneren. Ze beginnen zich typisch te manifesteren vanaf het begin van de puberteit. Ook al aarzelen heel wat behandelaars om de diagnose te stellen en behandeling te richten op de persoonlijkheidsstoornis zelf, toch zijn er toenemend aanwijzingen dat een vroege herkenning en behandeling cruciaal zijn voor de verdere prognose. Tijdens deze cursusdag wordt de basiskennis rond vroege detectie en interventie gedeeld en worden basisvaardigheden getraind: hoe kan je screenen op aanwezige kenmerken van persoonlijkheidspathologie? Hoe bespreek je een diagnose? Wat zijn werkzame elementen in behandeling? Vanuit welke basishouding kan je met jongeren en ouders in gesprek gaan? Hoe hanteer je de therapeutische relatie? Hoe kan je als team samenwerken? Deze vragen en dilemma’s worden geïllustreerd met casusmateriaal en filmpjes.
Onderwerpen
De lesdag staat in het teken van het laatste wetenschappelijke inzicht ten aanzien van de vroeg signalering van persoonlijkheidsproblematiek en bewezen effectieve behandelmethodes. Aan de hand van een eigen casus wordt er geoefend met het herkennen / stellen en bespreken van de diagnostiek en opstellen van een behandelplan. Hierbij is ook aandacht voor het opbouwen van een goede werkrelatie, het systeem en samenwerking binnen het team.
De volgende onderwerpen komen in deze bijeenkomst aan bod:
- Diagnostiek: herkennen van persoonlijkheidspathologie bij adolescenten; plaatsen binnen een model van stadiëring en profilering en bespreken en terugkoppelen van de diagnostiek in het gezin
- Behandeling: kennen en kunnen hanteren van enkele van de werkzame factoren in een behandeling, zoals echt en authentiek contact, herstellen van breuken en motiveren
- Team: meer zicht op mogelijke valkuilen in het team rondom deze casussen en op werkzame teaminteracties
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus:
- Kennen deelnemers het recente onderzoek over de betrouwbaarheid en validiteit van de diagnose van PS bij jongeren
- Kunnen deelnemers (ontwikkelende) persoonlijkheidspathologie beter herkennen
- Kunnen deelnemers een indicatie voor behandelings-intensiteit/-dosis stellen op basis van een model van stadiëring
- Kunnen deelnemers de diagnose in contact met een gezin bespreken
- Kennen deelnemers het recente onderzoek rond werkzame behandelprogramma’s en -mechanismen
- Kunnen deelnemers een gesprek voeren met jongeren en ouders vanuit een adequate basishouding
- Kunnen deelnemers werken met de therapeutische relatie
- Hebben deelnemers een model voor de samenwerking als team rondom deze casussen
Heb je vragen?
Bel naar 026-368 44 11 of stuur een e-mail naar curecare@curecare.nl.
Docent
prof. dr. J. (Joost) Hutsebaut

prof. dr. Joost Hutsebaut is Klinisch Psycholoog. Hij promoveerde in 2003 aan de KU Leuven en werkt sinds 2004 bij de Viersprong, waar hij boegbeeld is van de topklinische afdeling Persoonlijkheidsstoornissen bij jeugd. Joost is werkzaam als behandelaar in een vroege-interventieprogramma voor jongeren met borderline problematiek. Daarnaast is hij Principal Investigator van de onderzoekslijn Diagnostiek en Indicatiestelling. Tenslotte is hij verbonden aan het Kenniscentrum Persoonlijkheidsstoornissen. Hij schreef diverse nationale en internationale publicaties over persoonlijkheidsproblematiek bij jongeren, de ontwikkeling van instrumenten voor het vaststellen van de ernst van persoonlijkheidsproblematiek en de ontwikkeling van generalistische behandelingen voor persoonlijkheidsstoornissen.
Alle gegevens voor je op een rijtje
Data
3 oktober 2022
Tijden
10.00 - 17.00 uur
Contacturen
6 uur
Kosten
€ 330,00
Doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor klinisch psychologen, psychotherapeuten, (GZ-) psychologen, psychiaters, (ortho-)pedagogen.
Locatie
CCD Arnhem
CCD Arnhem is gevestigd in het gezellige centrum van Arnhem. Dichtbij trein- en busstation, ruime parkeergarages (centrum) en hotels.
Accreditatie
Toegekend door
- FGzPt: 6 punten
- NVvP: 5 punten
- VGCt: 6 punten
- NIP K&J/NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen: 6 punten herregistratie, 1,5 behandeling, 1 diagnostiek, 0,5 overige taken

Meld je aan voor de nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van onze opleidingen, cursussen of nieuws over CCD?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.